Рівновага Асоціація сучасних логопедів
Президент Асоціації сучасних логопедів Оксана Смолярчук +380989301204
Орієнтовний план
проведення навчання
Блок. 1
НЕВРОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЛОГОПЕДІЇ
1. Будова та функція периферичного артикуляційного апарату ( будова,
м’язи, голосоутворення, дихання)
2. Що треба знати про центральний апарат мовлення ( будова, функція)
3. Поля і ділянки головного мозку, як основа мовлення дитини
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання.
Блок. 2
ПРИЧИНИ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ
1. Причини виникнення мовленнєвих порушень
2. Вплив харчування на фізичний та інтелектуальний розвиток дитини
3. Вроджені рефлекси (взаємозв’язок рефлексів і подальшого розвитку
дитини)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок. 3
ПРАКСИС
1. Загальний праксис (механізми, діагностика, корекція)
2. Мануальний праксис (механізми, діагностика, корекція)
3. Оральний та артикуляційний праксис (механізми, діагностика, корекція)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок. 4
АРТИКУЛЯЦІЙНА ДИСПРАКСІЯ
1. Становлення моторної функції на різних етапах розвитку дитини (мозкові
механізми праксису. Рівні Берштейну).
2. Діагностика різних видів диспраксії.
3. Напрямки логопедичної роботи при усуненні аферентної та еферентної
диспраксії (відео практикум, логопедичні техніки)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 5
СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ 1
1. Що таке сенсорна інтеграція? Становлення сенсорних систем на різних
етапах розвитку дитини (вестибулярна, тактильна, пропріоцептивна)
2. Діагностика вестибулярної, тактильної та пропріоцептивної сенсорної
системи (відео практикум та обговорення результатів діагностики).
3. Корекція вестибулярної, тактильної та пропріоцептивної сенсорної
системи, основні напрямки логопедичного/дефектологічного втручання
(відео практикум, логопедичні техніки, обговорення результативності).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 6
СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ 2 ЧАСТИНА
1. Становлення сенсорних систем на різних етапах розвитку дитини (нюхова,
зорова, смакова, слухова)
2. Діагностика нюхової, зорової, смакової та слухової сенсорної систем (відео
практикум та обговорення результатів діагностики).
3. Корекція нюхової, зорової, смакової та слухової сенсорної систем, основні
напрямки логопедичного втручання (відео практикум, логопедичні техніки,
обговорення результативності).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення
випадків з логопедичної практики.
Блок 7
МОВЛЕННЄВА СЛУХОВА АГНОЗІЯ
1. Механізм становлення слухового гнозису
2. Діагностика слухового гнозису
3. Корекція мовленнєвої слухової агнозії
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 8
ЧІТКА ЗВУКОВИМОВА ЦЕ ПРОСТО
(частина 1)
1. Особливість становлення звукової сторони мовлення (класифікація звуків,
норма промовляння)
2. Підготовчий етап логопедичної роботи над звуковимовою (обстеження,
дихання, голос, моторика)
3. Артикуляційна гімнастика (відео практикум, логопедичні техніки з
урахуванням будови і функцій м’язів)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 9
ЧІТКА ЗВУКОВИМОВА ЦЕ ПРОСТО
(частина 2)
1. Порушення та постановка звуків раннього онтогенезу (відео практикум,
техніки постановки звуків)
2. Порушення та постановка свистячих та шиплячих звуків (відео практикум,
техніки постановки звуків)
3. Порушення та постановка звука Л (відео практикум, техніки постановки
звуків)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 10
ЧІТКА ЗВУКОВИМОВА ЦЕ ПРОСТО
(частина 3)
1.Передумови та механізм формування звуку «Р» (варіанти порушень, відео
практикум та обговорення результатів діагностики).
2. Методи постановки звуку "Р" (найчастіші питання та помилки при
постановці звуку - відео практикум).
3. Ефективна автоматизація звуків (етапи, мовленнєвий матеріал,
нейрокорекція, міжпівкульна взаємодія)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання.
Обговорення випадків з логопедичної практики.
Блок 11
СТІЙКІ ПОРУШЕННЯ ЗВУКОВИМОВИ
1. Механізми розвитку стійких порушень звуковимови та причини
виникнення.
2. Стійкі пом'якшення приголосних (механізм, діагностика, основні
напрямки логопедичного втручання, відео практикум).
3. Міжзубне промовляння (механізм розвитку міжзубного промовляння,
основні напрямки логопедичного втручання - відео практикум).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення
випадків з логопедичної практики.
Блок 12
ДИЗАРТРІЯ
1. Дизартрія (механізм порушення, види, діагностика).
2. Сучасні погляди на корекцію. Диференціальна діагностика від інших
патологічних станів (відео практикум).
3. Логопедичний масаж при дизартричних розладах (відео практикум,
сучасних логопедичних масажних технік).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 13
МІОФУНКЦІОНАЛЬНІ ПОРУШЕННЯ
1. Загальна характеристика і причини виникнення міофункціональних
порушень (розвиток лицевого скелету, формування зубо-щелепних аномалій)
2. Логопедична діагностика міофункціональних порушень (жування,
ковтання, постуральність, відео практикум та обговорення результатів
діагностики).
3. Корекція міофункціональних порушень, основні напрямки логопедичного
втручання (відео практикум, логопедичні техніки, обговорення
результативності).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 14
ЗАІКАННЯ
1. Загальна характеристика і причини виникнення порушень темпо -
ритмічної сторони мовлення (тахілалія, браділалія, фізіологічні ітерації)
2. Мозкові механізми виникнення та діагностика заїкання (відео практикум).
3. Сучасні погляд на корекцію заїкання у дітей і підлітків (відео практикум,
масаж, логопедичні прийоми)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 15
ЛОГОПЕДИЧНА РОБОТА З ДІТЬМИ РАННЬОГО ВІКУ
(запуск мовлення)
1. Мозкові механізми становлення мовлення в онтогенезі (причини, ризики
раннього віку)
2. Затримка мовленнєвого розвитку. Патогенез, симптоматика, діагностика
(відео практикум та обговорення результатів діагностики)
3. Сучасні логопедичні напрямки і техніки роботи з дітьми по активізації
мовлення (відео практикум, активізуючий масаж)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 16
АЛАЛІЯ
1. Мозкові механізми та причини виникнення різних видів алалії.
2. Діагностика сенсорної та моторної алалії. Диференціальна діагностика від
інших патологічних станів мовлення (відео практикум та обговорення
результатів діагностики).
3. Сучасні логопедичні погляди на корекцію різних видів алалії (відео
практикум, логопедичні техніки, обговорення результативності).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 17
СКЛАДОВА СТРУКТУРА СЛОВА ТА ФОНЕТИКО-
ФОНЕМАТИЧНИЙ НЕДОРОЗВИТОК МОВЛЕННЯ
1. Складова структура слова, механізм порушення, діагностика (відео
практикум та обговорення результатів діагностики).
2. Корекція порушень складової структури слова (відео практикум).
3. Фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення.
Діагностика та корекція (відео практикум).
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання.
Обговорення випадків з логопедичної практики.
Блок 18
НЕЙРОКОРЕКЦІЯ ТА МОЗОЧКОВА СТИМУЛЯЦІЯ В СТРУКТУРІ
ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ
1. Механізм роботи мозочка та півкуль головного мозку
2. Мозочкова стимуляція структурі роботи логопеда (відео практикум).
3. Основні напрямки нейропсихологічної корекції в структурі роботи
логопеда (відео практикум)
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення
випадків з логопедичної практики.
Блок 19
ПІДГОТОВКА «ГОЛОВНОГО МОЗКУ» ДИТИНИ ДО ШКІЛЬНОГО
НАВЧАННЯ
1. Особливості становлення просторових уявлень у дітей перед початком
шкільного навчання
2. Логопедична підготовка дитини до школи з урахуванням класичних
педагогічних вимог і сучасних нейрокорекційних підходів (організація
простору, обладнання - відео практикум)
3. Пісочна терапія в структурі логопедичної роботи
4. Супервізія. Самоперевірка. Відповідь на запитання. Обговорення випадків
з логопедичної практики.
Блок 20
ЛЕКСИКА ТА ГРАМАТИКА
1. Особливості становлення та діагностика лексичної сторони мовлення
(діагностичні проби, роздатковий матеріал)
2. Основні етапи формування лексики у дітей дошкільного віку
3. Особливості становлення та діагностика граматичної будови мовлення
(діагностичні проби, роздатковий матеріал)
4. Основні етапи формування граматичної будови мовлення. Супервізія.
Відповідь на запитання.